vrijdag 25 april 2014

Telefoonhoesje met een beetje PIPspiratie

Dit is zo'n heerlijk haakwerkje, 
waarvan je geen idee hebt hoe het eindigt.
Een telefoonhoesje dus.



Ik heb het gehaakt met diverse kleuren katoen van
Catania en Phil Coton 3.
Verder heb je nodig:
Haaknaald 3,5 mm.
Een grote gladde knoop
Naald

Omdat er nogal wat verschillende telefoons (moet ik het nog wel telefoons noemen?)
zijn, is de omschrijving wat algemener.
Ik heb gehaakt met haaknaald 3,5 mm, maar als je los haakt, kan je gerust
een kleinere haaknaald nemen, want dit haakwerk moet strak en compact worden.

Beschrijving voor mijn telefoon:
Haak 18 lossen
haak in de 2e losse vanaf de naald een vaste en haak in elke volgende losse een vaste (17 vasten).
Keer.
Haak 1 losse, haak weer 17 vasten.
Zo haakte ik 32 toeren met 17 vasten
Ik wisselde af en toe van kleur en haakte wat fantasiesteken.
Doe wat je zelf kunt en leuk vindt.
Belangrijk is dat je in principe vasten blijft haken.
Het lapje werd iets groter dan mijn telefoon, d.w.z. aan alle zijdes was het 1/4 cm groter.
Ik haakte zo nog een ander lapje, voor de achterkant.

Voor jouw telefoon zal je dus zelf moeten uitvinden hoeveel lossen/vasten en toeren je moet haken.


Dat krijg je nou altijd: het krult om!

Even blocken dus!



Op maat spelden, nat spuiten en laten drogen, na een dag geduld 
heb je mooi strak haakwerk en kan je verder....

Die dag wachten kan je mooi gebruiken om je borduurvaardigheden weer eens af te stoffen.

Om eerlijk te zijn, heb ik zelf veel uitgeprobeerd op deze lapjes, 
maar ook veel afgekeurd en weer uitgehaald. Borduren is echt nog wel een uitdaging!
Van wat overbleef zie je een paar details:

 


Leef je uit en ontdek de leuke mogelijkheden van borduren op haakwerk.

Wat betreft de achterkant heb ik me niet zo druk gemaakt.
Gewoon goed vastgeknoopt, je ziet er straks niets meer van:



Oké, dat zit goed vast!

Nu het sluitwerk!

Voor de lus haak je 35 lossen, haak in de 20e losse vanaf de naald een vaste,
haak verder vasten tot einde lossenketting en hecht af.
Met een nieuwe kleur haak je vasten rondom, neem daarbij alleen de buitenste lus op, 
zo blijft de 1e kleur zichtbaar. Hecht af.
Op de lus heb ik een simpel rijgsteekje geborduurd.

Bepaal de plaats van de knoop op de voorkant ten opzichte van de lus aan de achterkant.
Naai ze allebei vast.

 


 Neem een gladde knoop. Dat werkt bij openen en sluiten makkelijker!

Nu haak je langs de zijkanten en onderkant van de lapjes vasten.
In de hoeken haak je 3 vasten in 1 steek.

Leg de 2 lapjes met de verkeerde kanten op elkaar en naai ze aan elkaar vast 
met een opvallende andere kleur. Ik heb zelf wit gebruikt.
Langs de opening van het hoesje heb ik dezelfde steek ook gemaakt



Werk de laatste draadjes weg.

Dat is alles.
Telefoon kan er in!

Met een klein beetje PIPspiratie....




Photobucket